Page 61 - COMPOSITE SOLUTIONS - Fascicolo 2/2016 - Issue 2/2016
P. 61

upon the reinforcement, melting process, double impregnation of thermoplastics through calenders and finally winding of manufactured thermoplastic prepreg or direct production of thermoplastic tubes.
Regulation of thermoplastic
granules on a moving cloth is in
the range of 10 -100% by weight,
and the accuracy is ±10 g/m2.
The entire line is controlled by programmed logic system which controls each unit separately, while SCADA System gives reports on the quality of the produced prepreg where all key parameters in the manufacturing process are monitored.
With joined forces with the Institute for Advanced Composites and Robotics (IACR) from Macedonia, Mikrosam Inc. provides not only machine design, but also full support in the design and manufacture of the composite product.
Progetto Carbio
FLAX, CASHEW AND CARBON FOR CARS
LINO, ANACARDI E CARBONIO PER AUTO
Bio-epoxy resins based on cashew nut
shell liquid (CNSL) can reportedly offer
improved toughness, damping and
sustainability over synthetic epoxies.
The Carbio project, a partnership
between Composites Evolution, SHD
Composite Materials, KS Composites,
Delta Motorsport, Jaguar Land Rover
and Cranfield University, has developed a carbon/flax hybrid automotive roof using Composite Evolution’s Biotex flax material. The project, which involves Jaguar Land Rover, is focused on developing carbon/flax hybrid composites to produce automotive structures with reduced weight, cost, environmental impact and improved noise, vibration and harshness (NVH).
ENVIRONMENTAL IMPACT
By creating a hybrid structure using flax-bioepoxy to replace some of the carbon, enhanced properties such as lower weight, cost, NVH and environmental impact can be gained. According to the companies, a 50/50 carbon/flax hybrid biocomposite, made from Biotex Flax and prepregged by SHD Composite Materials, has contributed to achieving the objectives of the project. With equal bending stiffness to carbon fiber, the hybrid biocomposite has 15% lower cost, 7% lower weight and 58% higher vibration damping. The prototype is designed by Delta Motorsport and manufactured by KS Composites.
Semi products Prodotti semilavorati
ciascuna unità separatamente. Il Sistema SCADA riporta la qualità del prepreg prodotto e vengono monitorati tutti i parametri chiave del processo di fabbricazione.
Unendo le forze con l’Institute for Advanced Composites and Robotics (IACR) in Macedonia, Mikrosam Inc. fornisce non solo la progettazione della macchina, ma anche il pieno supporto nella progettazione e nella produzione del composito.
Resine epossidiche bio ottenute dai gusci di noce di anacardio liquido (CNSL) possono offrire una migliore resistenza, riduzione del rumore e sostenibilità delle epossidiche sintetiche. Il progetto Carbio, una partnership tra Composites Evolution, SHD Composite Materials, KS Composites, Delta Motorsport, Jaguar Land Rover e Cranfield University, ha sviluppato un tettuccio per auto in ibrido carbonio/lino utilizzando materiali di lino Biotex di Composite Evolution. Il progetto, che coinvolge Jaguar Land Rover, è focalizzato sullo sviluppo di compositi ibridi carbonio/lino per la produzione di strutture automobilistiche leggere, con costi ridotti, basso impatto ambientale e riduzione del rumore, vibrazioni e ruvidezza(NVH).
IMPATTO AMBIENTALE
Con la creazione di una struttura ibrida, utilizzando lino e epossidica bio per sostituire parte del carbonio, tutte le proprietà vengono migliorate e si evita l’impatto ambientale. Secondo le aziende, un ibrido biocomposito 50/50 carbonio/lino, realizzato in lino Biotex e pre-impregnato da SHD Composite Materials ha contribuito al raggiungimento degli obiettivi del progetto. A parità di rigidità alla flessione alla fibra di carbonio, il Biocomposito ibrido ha un costo inferiore del 15%, il peso inferiore del 7% e il 58% in più di smorzamento delle vibrazioni. Il prototipo è stato progettato da Delta Motorsport e prodotto da KS Comwposites.
INFO•NEWS
compositesolutions n.2/2016
59


































































































   59   60   61   62   63